خانه » نشریه » شماره: یک

تجارت عطرها و طعمها

+100%-

بررسی وضعیت بازار

(Preliminary Estimates as of June 1, 2012)

رهبران بازارجهانی عطروطعم تاسال ۲۰۱۱

در حال حاضر تجارت عطر و طعم در اختیار ۱۰ شرکت برتر می باشد که عمدتاً   ۳۷۵/۱۶    میلیارد دلار فروش عطر و طعم را به خود اختصاص داده اند و بقیه شرکتها ۴۲۴/۵ میلیارد دلار فروش این محصولات را در دست دارند.

از نظر توزیع جغرافیایی فروش، آمریکای شمالی تقریباً ۳۲% ، آسیا و اقیانوسیه ۲۸% ،اروپای غربی ۲۵% و بقیه بعنی اروپای شرقی ، آمریکای جنوبی ، خاورمیانه و آفریقا کمتر از ۲۰ % فروش بازار را به خود اختصاص می دهند. مقادیر فوق نشان می دهند که حدود ۸۰% از فروش به جهان توسعه یافته اختصاص دارد.

 

در ابتدای دهه ۲۰۰۰ شرکت Bush Boake Allen توسط IFF خریداری و از صفحه عطر و طعم خارج شد و پس از آن دو شرکت قدیمی Harmann&Reimer و Dragoco یکی شدند و شرکت Symrise خلق شد. پاک شدن نام Harmann&Reimer که همیشه با نام وانیلین همراه بود جای تاسف داشت .

در دنیای عطر و طعم چهار گروه کلیدی وجود دارد :

۱-   بازیگران بزرگ مثل ژیودان ، IFF ، فرمنیخ و سیمرایز و تاکاساگو ، اینها شرکتهای چند ملیتی هستند که در حوزه عطر و طعم فعالند . جدا از فرموله کردن عطر و طعم آنها مواد شیمیایی معطر نیز تولید می کنند که ممکن است به بازار عرضه کنند و یا به مصرف داخلی برای تولید محصولات خودشان برسد .

۲-   مصرف کننده های عمده عطر و طعم که شامل شرکتهای ذیل می باشند :

A-    گروه غذایی – Kerry ، Danisco ، Nestle

B-    شوینده بهداشتی – Unilever, P&G ، L’Oreal

شرکتهای مصرف کننده عطر و طعم یعنی دو گروه فوق،   بعید به نظر میرسد که مواد شیمیایی معطر تولید کنند اما اینها گروه های مجرب طعم ساز (Flavourist) و عطر ساز (Perfumer) را در اختیار دارند که در کنار کاربرد عطر و طعم های ساخته شده توسط بازیگران بزرگ، برای تولید محصول نهایی و بهبود کیفیت نقش دارند.

۳-   شرکتهای کوچک در تولید مواد شیمیایی معطر ، عطرها و طعم های مصرف محلی و طعم شور مزه Savoury و امثال آن نقش دارند .

۴-   شرکتهای کوچک تولید کننده عطر و طعم که جمعاً بخش قابل توجهی از بازار جهانی را در اختیار دارند.

۵-   بالاخره شرکتهای بزرگ تولید کننده مواد شیمیایی که مواد شیمیایی معطر نیز تولید می کنند و بخشی از این تجارت را به خود اختصاص می دهند. مثل BASF که ماده Cis-3-Hexenal یکی از تولیدات آن است و در سال ۲۰۱۲ نیز تولید منتول را از طریق ستیرال آغاز کرده که این یکی از وقایع مهم در عرصه عطر و طعم در سال ۲۰۱۲ می باشد.

با رشد علم در طول دوران مختلف و بخصوص صنعتی شدن در قرن گذشته، استفاده از طعم ها و عطرها به طور فوق العاده ای در غذاها ، نوشیدنی ها ، محصولات آرایشی و بهداشتی، داروها و محصولات خانگی و بهداشت شخصی افزایش یافته است بعد از یک افت کوتاه مدت در سال ۲۰۰۹ که ناشی از بحران اقتصادی جهانی بود ، بازار جهانی عطر و طعم با بهبود وضع اقتصادی در سال ۲۰۱۰ رشد خوبی را ثبت کرد.

و پیش بینی می شود که بازار CAFR در سالهای ۲۰۱۱-۲۰۱۳ ، ۶/۵ % رشد داشته باشد.

مناطق با درآمد بالاتر شامل اروپای غربی و آمریکای شمالی و کشورهای با اقتصاد در حال پیشرفت، یعنی چین و هند مناطق مهم برای رشد صنایع عطر و طعم می باشد.

عطر و طعم در محصولات مصرفی مختلف استفاده می شود و رشد اقتصادی در هر جایی که اتفاق میافتد طبیعتاً بازار را به سمت مصرف بیشتر عطر و طعم سوق می دهد.

با پژوهش علمی و اطلاع رسانی بهتر مردم آگاهانه ترمقدار بیشتری عطر و طعم در محصولات مختلف استفاده می کنند و بدین ترتیب موجب رشد فزاینده بازار عطر و طعم می شوند .

از ویژگیهای مهم صنعت عطر و طعم رشد مواد اولیه معطر جدیدی است که در تولید ترکیبات عطر و طعم استفاده می شود.

کمپانی های کوچک با یکدیگر ادغام می شوند. تا به قابلیتهای تکنیکی بهتری دست یابند. همچنین کمپانی های شیمیایی وارد بخش عطر و طعم می شوند و بدین ترتیب فرصتهای خوبی برای رشد این بخش حاصل می شود .

صنعت عطر و طعم با چندین بازیگر بزرگ، کوچک و منطقه ای به شدت بخش بندی شده است که در بازار فعال هستند. چهار شرکت برتر   ژیودان ، فرمنیخ، IFF و سمیرایز از بین ده شرکت برتر بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص می دهند .

ده شرکت برتر تجارت عطر و طعمدر سالهای اخیر شرکتهای ذیل بوده است:

Givaudan Firmenich IFF Symrise Takasago Mane Sensient T.HasegawaFrutarom    Robertet

 

میزانفروشدرسال‌های۱۹۹۹تا ۲۰۱۱ برحسبمیلیون دلار

سال میلیارد دلار
۱۹۹۹ ۱۴٫۱
۲۰۰۴ ۱۸٫۴
۲۰۰۷ ۱۹٫۴
۲۰۰۸ ۲۰٫۴
۲۰۱۰ ۲۲
۲۰۱۱ ۲۱٫۸

-میزان مصرف مواد اولیه عطرها و طعمها

کل فروش مواد اولیه این صنعت در دو سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ به ترتییب ۳٫۸۲۸   و ۵٫۴۳۹ میلیارد دلار بود.(جدول ذیل فروش مواد اولیه را به تفکیک نشان می دهد).

۲۰۰۴ ($ Billion) 1999($ Billion)  
۰٫۳۹۳ ۰٫۳۱ Essential oils
1.95 1.95 Aroma chemicals
1.1 1.1 Flavor blends and compound
0.796 0.641 Other flavor materials
1.2 0.82 Fragrance blends and compounds
5.439 4.821 Total

 

ارزش افزوده عطر و طعم نسبت به مواد اولیه(اسانس و غیره)

وقتی میزان فروش مواد اولیه فوق۳٫۸۲۸ و ۵٫۴۳۹ را با دو رقم فروش یعنی ۱۴٫۱ و ۱۸٫۴ در سال مشابه مقایسه می کنیم متوجه ارزش افزوده فکر که حاصل کار R&D است می شویم. این یعنی همان تکنولوژی برتر.

 

شرکتهای برتر تولید کننده عطر و طعم

ده شرکت برتر تولید کننده عطر و طعم در جهان همراه با فروش سال ۲۰۱۱ به ترتیب همراه با سهم بازار آنها در جدول ذیل دیده می شود.

Market share (%) Sales ( $ Billion) Company
19.1 4.17 Givaudan
13.6 2.95 Firmenich
12.8 2.78 IFF
9.4 2.05 Symrise
6.8 1.47 Takasago
3.4 0.738 Mane
2.8 0.619 Sensient
2.6 0.573 T.Hasegawa
2.4 0.518 Frutarom
2.2 0.483 Robertet
  ۵٫۴۲۴ Others

 

فروش کل عطر و طعم در سال ۲۰۱۱ معادل ۸/۲۱میلیارد دلار بوده که از این میان ۳۸/۱۶ میلیارد دلار متعلق به ۱۰ شرکت برتر و مابقی یعنی ۴/۵ میلیارد دلار مربوط به فروش کل دیگر شرکتهای تولید کننده عطر و طعم در جهان می باشد.

سال ۲۰۱۱ برای تعدادی از شرکتها مثل Sensient , IFF , Mane و Frutarom موفقیت آمیز بوده است. و طی سالیان گذشته به اهداف خود دست یافته اند.